HUBUNGAN WAKTU TUNGGU DENGAN KEPUASAN PASIEN RAWAT JALAN DI RUMAH SAKIT UMUM DAERAH CENGKARENG TAHUN 2024

Authors

  • Andre Kirana STIKes RS Husada, Jakarta, Indonesia
  • Sarah Geltri Harahap STIKes RS Husada, Jakarta, Indonesia
  • Ria Efkelin STIKes RS Husada, Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35328/kesmas.v13i2.2752

Keywords:

Waiting_Time, Patient_Satisfaction, Outpatient, Hospital

Abstract

Introduction: Patient satisfaction includes part of a person's or individual's feelings, in something obtained, either in the form of services or goods, just like the satisfaction of services received in health services, including short or slow waiting times in hospitals, in outpatient services can be one of the factors of patient satisfaction, Therefore, health service facilities must pay attention to the waiting time for services provided to patients during visits. Purpose: to determine the relationship between waiting time and patient satisfaction at the Cengkareng Regional General Hospital in 2024. Method: quantitative cross sectional study. population: outpatients with a sample of 150 respondents. The sampling technique in this study uses a purposive sampling technique. result: the study's results showed a relationship between waiting time and patient satisfaction at the Cengkareng Regional General Hospital in 2024 with a value of P<0.000. Conclusion: there is a relationship between waiting time and patient satisfaction at the Cengkareng Regional General Hospital

References

Anggraini, P. 2023. (2023). Gambaran Kepuasan Tingkat Kepuasan Pasien Pengguna Jaminan Kesehatan Nasional Poli Umum Di Puskesmas Rawa Badak Selatan. Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Rs Husada.

Beda Ama, P. G., Wahyuni, D., & Kurniawati, Y. (2020). Analisis Faktor yang Berhubungan dengan Preferensi dalam Memilih Pelayanan Kesehatan pada Mahasiswa Perantau. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, 9(01), 35–42. https://doi.org/10.33221/jikm.v9i01.479

Detty, A. U. (2020). Gambaran Tingkat Kepuasan Pasien Pada Pelayanan Rawat Jalan, Rawat Inap Dan Ruang Operasi Di Rumah Sakit Pertamina Bintang Amin Bandar Lampung Tahun 2018. Jurnal Ilmu Kedokteran Dan Kesehatan, 7(1), 342–351. https://doi.org/10.33024/jikk.v7i1.2417

Dewi, A., Eravianti, & Putri, D. K. (2020). Hubungan Lama Waktu Tunggu Pasien Dengan Kepuasan Pasien Di Puskesmas Lubuk Begalung. Seminar Nasional Syedza Saintika, 45–54.

Duli, N. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif : Beberapa Konsep Dasar untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data dengan SPSS.

Endang Ernawati, Endang Pertiwiwati, H. S. (2019). Waktu Tunggu Pelayanan Rawat Jalan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien. Kesehatan, 1(April), 23.

Fatmawati, A. T., Yuliastuti, F., & Hapsari, W. S. (2018). Gambaran Tingkat Kepuasan Pasien Umum Rawat Jalan Terhadap Kualitas Pelayanan Informasi Obat Di Instalasi Farmasi Balai Kesehatan Paru Masyarakat (Bkpm) Magelang Periode Februari 2016. Jurnal Farmasi Sains Dan Praktis, IV(1), 16–23.

Kemenkes. (2022). Indikator Nasional Mutu Pelayanan Kesehatan Tempat Praktik mandiri Dokter dan Dokter Gigi, Klinik, Pusat Kesehatan masyarakat. Rumah Sakit, Laboratorium Kesehatan, dan Unit Transfusi Darah. 1054, 1–93.

Kemenkes RI, 2010. (2010). Klasifikasi Rumah Sakit. 116.

Kurniawati, D., & Hartarto, D. (2022).

Hubungan tingkat pendidikan ibu dengan pola asuh kesehatan gigi dan mulut pada anak usia prasekolah

The relationship between a mother’s education level and oral health care pattern for preschool children. Jurnal Kedokteran Gigi Universitas Padjadjaran, 34(2), 143. https://doi.org/10.24198/jkg.v34i2.37329

Kusumaningtyas, D. (2016). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Pada Rumah Sakit X Di Kota Malang. Jurnal NUSAMBA, 1(1), 68–76.

Mumu, L. J., Kandou, G. D., & Doda, Diana V, (2015). (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kepuasan Pasien di Poliklinik Penyakit Dalam RSUP Prof . Dr . R . D . Kandou Manado. Jurnal Universitas Sam Ratulangi Manado, 1.

Nughroho, B. S. (2017). pengaruh waktu tunggu terhadap kepuasan pasien di unit rawat jalan rumah sakit santa clara madiun tahun 2017.

Nurfadillah, A., & Setiatin, S. (2021). Pengaruh Waktu Tunggu Pasien Rawat Jalan Terhadap Kepuasan Pelayanan Pendaftaran di Klinik X Kota Bandung. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(9), 1133–1139. https://doi.org/10.36418/cerdika.v1i9.194

Putri, V. J., Firdaus, & Adriansyah, A. A. (2018). Hubungan waktu tunggu pelayanan dengan kepuasan pasien BPJS di Poli Rawat Jalan Rumah Sakit Ahmad Yani Surabaya. Global Health Science, 3(4), 387–393.

Rohmatul Ula, V., Ahsanul Hayat, A., & Ahmad Dahlan Lamongan, I. (2021). Meningkatkan Kepuasan Pasien melalui Pelayanan Prima dan Trust Pasien. Jurnal Media Komunikasi Ilmu Ekonomi, 37(1), 46–56.

Sara, Y. (2019). Hubungan Lama Waktu Tunggu Pelayanan Dengan Kepuasan Pasien Poli Penyakit Dalam di RSUD DR Muhammad Zein Painan Tahun 2019. In Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Perintis Padang.

Setiawan, D. (2017). Hubungan Antara Umur Dan Intensitas Cahaya Las Dengan Kelelahan Mata Pada Juru Las Pt. X Di Kabupaten Gresik. The Indonesian Journal of Occupational Safety and Health, 5(2), 142. https://doi.org/10.20473/ijosh.v5i2.2016.142-152

siti nurlian, 2021. (2021). Pengaruh Waktu Tunggu terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Rumah Sakit Khusus Gigi Dan Mulut Provinsi Sumatera Selatan. Frontiers in Neuroscience, 14(1), 1–13.

Sumera, Syahruddin, Lina Marlina, & Endang Susilawati. (2022). Gambaran Kepuasan Pasien di Ruang Rawat Inap Kelas III Badan Layanan Umum Daerah Rumah Sakit Konawe. Jurnal Penelitian Sains Dan Kesehatan Avicenna, 1(3), 52–61.

Taekab, A. H., Suryati, C., & Kusumastuti, W. (2019). Analisis Persepsi Pasien Terhadap Mutu Pelayanan Puskesmas Dan Hubungannya Dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Puskesmas Leyangan Kabupaten Semarang Tahun 2018. Jkm, Volume 7(ISSN: 2356-3346), 31–40.

Tambunan, E. (2021). Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Wilayah Kerja Puskesmas AEK BATU. 6.

Utami, Y. T. (2015). Hubungan waktu tunggu pelayanan rawat jalan dengan tingkat kepuasan pasien di RSU ASSALAM GEMOLONG. Prosiding Nasional APIKES-AKBID Citra Medika Surakarta, 195–205.

Zulaika, Z., Suhermi, S., & Soejoto, N. N. (2022). Hubungan Lama Waktu Tunggu Pelayanan Dengan Kepuasan Pasien Di Poli Umum Klinik Relof Tahun 2022. Jurnal Ilmiah Kesehatan, 14(2), 298–307. https://doi.org/10.37012/jik.v14i2.1277

Downloads

Published

2025-01-25

How to Cite

HUBUNGAN WAKTU TUNGGU DENGAN KEPUASAN PASIEN RAWAT JALAN DI RUMAH SAKIT UMUM DAERAH CENGKARENG TAHUN 2024. (2025). Al-Tamimi Kesmas: Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat (Journal of Public Health Sciences), 13(2), 198-208. https://doi.org/10.35328/kesmas.v13i2.2752